NORSKE TILSTANDER I KØBENHAVN
Nordiske Mediedager arrangerte for aller første gang «Norge spesial» for dansk presse.
Tirsdag denne uken arrangerte vi spesialutgaven «Nordiske Mediedager, Norge Spesial» i København. Arrangementet var et samarbeid mellom NMD og JP/Politikens Hus, JFM (Jysk Fynske Medier) og Danske Medier.
Motivasjonen for dette historiske stevnet var både å skape oppmerksomhet om konferansen Nordiske Mediedager, og å presentere «best practice» fra toneavgivende norske mediehus for våre danske kollegaer.
Det ble et fantastisk vellykket bransjetreff, proppet med glimrende faglig innhold og kunnskapsrike, rause speakere som delte innsikt og erfaring.
Det var en lydhør, engasjert og meget entusiastisk forsamling av danske medieledere og fagfolk som møtte opp på Politikens Hus denne ettermiddagen. Her fikk de høre toppledere og journalister fra noen av Norges største mediehus fortelle om digital transformasjon, utfordringer, innovasjon og egne satsinger, medieutvikling og behovet for samarbeid i en bransje som møter stadig økende internasjonal konkurranse.
«Tilstedeværelse er vår magi» sa konsernsjef Anders Opdahl til danskene da han fortalte om hvordan Amedias lokalaviser har knekt koden for digital abonnementsuksess.
Siv Juvik Tveitnes fortalte om hvordan Schibsted Media jobber med å stadig utvikle hvordan nyheter og innhold presenteres. – Vi er mye mer fleksible med produktene vi tilbyr, sa hun til deltagerne og pekte på at Aftenposten ikke ansatt én skrivende journalist siste år, men heller satset på folk som formidler nyheter, sport og underholdning gjennom lyd og video. Schibsted media når daglig åtte av 10 nordmenn og svensker med sine produkter, men en mulig dansk ekspansjon var derimot ikke et tema fra scenen.
I sitt innlegg gikk NRKs kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen inn i hvordan NRK samarbeider med andre medier og deler av eget innhold for å sikre regionalt og nasjonalt mediemangfold som en del av NRKs oppdrag. Hun viste til ulike former for kompetanse- og innholdsdeling
samt hvordan Faktisk.no og Faktisk Verifiserbar er et godt eksempel på viktige samarbeid på tvers av mediehus.
For danskene virket dette samarbeidet som nesten usannsynlig, og de var
særdeles begeistret på måten NRK har fått dette til. Dette ville de definitivt høre mer om!
VGs frontsjef og tidligere utviklingsdirektør Johannes Gorset fortalte om
hvordan avisen utvikler og benytter generativ AI-verktøy i det daglige
virke. Mens debattredaktør Mari Horve Reite og journalist Erik Heimdal fra Fædrelandsvennen presenterte avisens UNG-satsning og hvordan de gjennom denne har lykkes å få ungdom til å lese avis og delta i det offentlige ordskiftet. En suksess som gav dem den gjeve prisen «Årets avis» i Norge!
Norge er annerledes enn Danmark på mange måter. Én av dem, er åpenheten rundt erfaring- og kunnskapsdeling og samarbeid på tvers i bransjen. Vi fikk enormt mange gode tilbakemeldinger på at dette møtet ga inspirasjon og verdifull input, og nå gleder vi oss til å innlemme alle våre nye danske venner i NMD-nettverket.