Netflix: Anbefalingsteknologi, store data og lykkelige brukere
Netflix har tatt TV-bransjen med storm de siste årene, mye takket være sin uovertrufne anbefalingslogikk og presise algoritmer. For hvordan klarer du egentlig å lære maskiner hvilket innhold de skal anbefale til hver av dine 100 millioner seere, som i tillegg befinner seg i 200 ulike land?
Sudeep Das er PhD og seniorforsker i personaliseringsteamet hos Netflix, og kommer til Bergen for å ta oss med en tur ned i personaliseringsdypet hos strømmegiganten.
Her får du lære om metodene de bruker for å oppnå målet om at alle kontaktpunkter du har med tjenesten, helt fra de ulike seriebildene til alle de ulike radene i menyen, skal være personaliserte. Og hvordan hjelper personalisering Netflix med å kartlegge medlemmenes "smaksprofiler" og sørger for å øke rekkevidden av de ulike titlene i arkivet, slik at flest mulig blir eksponert for mest mulig innhold?
Og hvordan gjør man personalisering i en globalisert verden, hvor faktorer som kulturell kontekst, ulike innholdskataloger i alle land, tidssoner og ulike brukermodus spiller en viktig rolle?
I tillegg vil Sudeep Das snakke om hvordan innovasjonssyklusen fungerer hos Netflix. Hvordan prosessen er fra en idé oppstår, til man agerer på den, utvikler den og i siste instans former den til et produkt.