Hopp til hovedinnhold

Look to Norway! TV-formater med internasjonal suksess

Norge har i senere år markert seg som en idéfabrikk for TV-konsepter. Det norske TV-markedet er blitt kjent internasjonalt for sin innovasjonskraft og vilje til å eksperimentere med nye formater og konseptutvikling. På TV-messer og i bransjerapporter verden rundt har norske formater blitt presentert i stor skala, og det snakkes om at «Norge er det nye Sør-Korea». 

Å lage et TV-format som blir solgt i verden er de fleste TV-produsenters drøm og blant tusenvis av ideer er det få som når igjennom det internasjonale nåløyet. Men nylig har formater som «Boksen», «Norges dummeste» og «24-stjerners julekalender» klart nettopp det!

På scenen skal Aleksander Herresthal (Seefood TV), Erik Solbakken (Montreux Film&Fjernsyn) og Anders Bremnes (Magga&Anders) fortelle oss om deres erfaringer med salg av formater i det store utland. Hva kjennetegner formater med internasjonalt potensiale? Hvordan selge dem? Og ikke minst, hvordan navigere dilemmaet mellom lokal tilpasning og formatets grunnidé?

TV format sak

Meld deg på vårt nyhetsbrev for programnyheter, aktiviteter, frister og mye mer. Ved å registrere aksepterer du følgende personvernvilkår.