Profilutvikling som nyhetsstrategi

Hatprat på nett som oppfordrer til vold og hets har økt i både omfang og intensitet. Mindre forstått er utbredelsen av kodet hatprat, hvor hensikten er å bruke språk som virker normalt, men som samtidig sender et svært spesifikt signal til personer som er "innforståtte."
Hva bør journalister lære om slike hundefløyter, som er ment å ramme en bestemt gruppe uten å vekke oppsikt blant allmennheten eller moderatorer? Bør journalister bruke slike uttrykk i sitt arbeid eller sitere kilder som bruker dem? Og er det mulig å bedrive journalistikk på ekstreme grupperinger uten å dekke måten de kommuniserer på?
Wendy Melillo er førsteamanuensis ved American University i Washington, DC, hvor hun underviser i journalistikk og historie. Hennes forskning omfatter tverrfaglige studier over hvordan propaganda og «kodet» eller skjult hatprat blant ekstreme grupperinger på sosiale medieplattformer kan sive inn i tradisjonelle medier, vårt språk og samfunn?
I denne sesjonen møter Melillo den norske journalisten og forfatteren Vegard Tenold Aase. Han har dekket ekstreme miljøer over hele verden, og tilbrakte mesteparten av det siste tiåret på innsiden av USAs mest høyreekstreme grupper. Resultatet ble boken «Alt du elsker skal brenne».