TikTok-takeover: Feeden som styrer norsk ungdom
90% av norske ungdommer over 13 år har en konto på sosiale medier, og skroller i timesvik på TikTok daglig. Den kinesiske appen dikterer populærkulturen med #thatgirl, #my5ammorningroutine – og Andrew Tate.
Låst til skjermen er de lette ofre for verdens mest avhengighetsskapende algoritme, der TikTok eksperimenterer med norske ungdommer. Gjennom en visuell feed utnytter TikTok de unges manglende kritisk evne, samtidig som timene på plattformen er fylt med lifehacks, seksualisert innhold, feilinformasjon og konspirasjonsteorier. Plutselig følger norsk ungdom råd fra komplett ukjente rådgivere. Og når faktagrunnlaget utfordres av voksne, er svaret ofte: «Jeg så det på TikTok.»
Hvordan påvirker dette norske ungdommers holdninger og handlinger? Hva har det å si for fremtidens medievaner at ungdom er vant til et usensurert og umiddelbart innhold fra avsendere som ikke er redaktørstyrte?
Pernille Johnsen er leder for strategi og produktutvikling i Faktisk. Sølve Kuraas Karlsen har 14 års erfaring fra klasserommet, og leder nå Faktisk sin skoleavdeling, Tenk. De gir oss et innblikk i hvilke konsekvenser den fragmenterte medievirkeligheten får i norsk skole, for mediebransje og ikke minst, den oppvoksende generasjon.
Tid og sted:
- torsdag, 14:00–14:40
- Klokkeklang, Grieghallen