Hopp til hovedinnhold

Medieundersøkelsen 2025: Ungdom og valg

Er pratepodkasten det nye Dagsnytt18? Må alle politikere danse på egen TikTok-konto for å vinne velgere? Og har sosiale medier endret hvordan redaktørstyrte medier dekker politikk i 2025?

Det er valgår i Norge og årets Medieundersøkelse ser på befolkningens mediebruk i forbindelse med utøvelse av demokratiske prosesser. Hvilke medier velger man å bruke for å orientere seg, og hvilken informasjon vektlegges? Opplever man at sakene man bryr seg mest om blir dekket av mediene?

I årets utgave av Medieundersøkelsen undersøker vi variasjoner i mediebruk mellom ulike grupper i samfunnet, og da spesielt forskjeller mellom yngre og eldre velgere.

I hvilken grad tar yngre velgere andre medievalg og bruker andre informasjonskilder enn øvrig befolkning? Opplever de unge at deres perspektiv og interesser blir representert i mediedekningen av politiske tema? Blir den politiske debatten fragmentert hvis generasjonene er på ulike flater?

Undersøkelsen vil koble inn norske ungdomspolitikere for å avdekke hvilke informasjonskanaler de foretrekker for å nå yngre velgere, og hvordan de opplever å ta del i det offentlige ordskiftet.

Medieundersøkelsen gir også innblikk i hva journalister (medlemmer av Norsk Journalistlag) mener om sitt yrke og innflytelsen journalistikken har, og ikke minst avdekkes det hvilken tillit publikum tilegner media og journalistenes arbeid.

Det er 26 år siden Medieundersøkelsen ble gjennomført for første gang, etter initiativ fra journalist i TV 2, Torgeir Foss (1953-2012) og i samarbeid med professor Frank Aarebrot (1947-2017). Undersøkelsen har blitt utviklet og gjennomføres som et samarbeid mellom praktikere og det akademiske miljø. 

Faglig ansvarlig for Medieundersøkelsen siden 2018 er førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Erik Knudsen. Prosjektgruppen ellers består av Thore Gaard Olaussen og Kjersti Kræmmer i Respons Analyse, Pål Andreas Mæland i Bergens Tidende, Arne Jensen fra Norsk Redaktørforening, Trond Idås i Norsk Journalistlag, samt Vivi Stenberg og Trine Gabrielsen fra Nordiske Mediedager.

Presentasjonen av årets Medieundersøkelse vil bli etterfulgt av debatt. 

Bilde medieundersøkelsen 2

Meld deg på vårt nyhetsbrev for programnyheter, aktiviteter, frister og mye mer. Ved å registrere aksepterer du følgende personvernvilkår.