På innsiden av Adobes AI-utvikling
Da generative AI-verktøy for alvor inntok mediebransjen ble mange aktører tatt på senga, men programvaregiganten Adobe overrasket stort ved å være godt rigget i møtet med den nye teknologien.
Gjennom de nye Adobe Firefly-verktøyene ble generativ AI-teknologi raskt integrert i kjente applikasjoner som Photoshop, Premiere Pro og Illustrator. Selskapet lanserte også Firefly.com, et selvstendig generativt AI-verktøy, samt Content Authenticity Initiative: en tverrindustriell koalisjon som har som mål å sette standarden for verifisering av AI-generert eller manipulert mediainnhold.
Dette har posisjonert Adobe som en av de store aktørene i AI-kappløpet, og selskapets produkter har allerede endret måten folk tenker på videoredigering og bilderedigering ved å tillate brukere å generere bilder, vektorgrafikk og designelementer fra tekst.
Vi gleder oss til å ta imot Laura Herman, Head of AI Research i Adobe og PhD ved Oxford’s Internet Institute. Laura vil dele Adobes syn på AI-revolusjonen i mediebransjen, hvordan teamet hun leder utvikler nye verktøy for kreativ, generativ AI og hvordan framtidens medieproduksjon ser ut gjennom deres briller.
Samtalen ledes av Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.
Tid og sted:
- torsdag, 11:00–12:00
- Peer Gynt, Grieghallen
Medvirkende
- Laura Herman
- Gard Steiro (moderator)