Profilutvikling som nyhetsstrategi

Formatet er like enkelt som det er vanskelig: Sett et kjent menneske i en stol, la 30 reportere på spekteret eller med andre funksjonsvariasjoner stille spørsmål – helt uten filter. Resultatet ble «A-laget», en portrettserie utenom det vanlige og en programserie som traff blink hos både anmeldere, seere og intervjuobjektene.
Bergens Tidende kalte A-laget «årets viktigste TV-serie» og med over 1,2 millioner seere var det den mest sette programserien på NRK i 2024, og hittil i 2025.
I denne sesjonen forteller produsent Ingrid Wevang og regissør Ragne Riise fra Monster fra kulissene i produksjon. Hva krevdes i research- og forberedelsesfasen av både intervjuobjekter og reportere? Hvordan jobbet redaksjonen for å utvikle slagferdige reportere – hvor flere tidligere knapt turte å snakke med andre enn sine nærmeste – til å tørre å stå foran statsministeren og stille ham skarpe spørsmål? Og hvordan sikret de balansen mellom det morsomme, spontane og uforutsigbare med de mer alvorlige, personlige og krevende spørsmålene?
I sesjonen blir også rollene snudd på hodet når Else Kåss Furuseth tar med seg sine spørsmål til et knippe av A-lagets reportere. Mottoet er det samme som A-laget sitt: Her kan alt skje, og du kan trygt dele alt med oss!