Hopp til hovedinnhold
Arkiv: 2023

Pengemaskiner og skandalemakere - når profilene sliter seg

Det har alltid vært kjendiser på TV, men sosiale medier og nye kommersielle muligheter utfordrer reglene og stiller nye krav til profesjonalitet i mediehusene. VG opprettet sitt influenser-byrå Max Social allerede i 2020, flere mediehus har fulgt etter og NRK ansatte i fjor en profil-strateg. Siden da har de fleste store norske mediehus vært involvert i skandaler utløst av egne profiler, både interne og eksterne.

Men hvordan legger man rammer som ivaretar omdømme, redaksjonell integritet og arbeidsgiveransvar? Holder det med en disclaimer i bunnen av en artikkel eller er «vanntette skott» en illusjon? Hvordan dekker man redaksjonelt skandaler som involverer kolleger? Og hva gjør man når merkevarens ansikt utad blir en belastning? Skal alle profiler være sunne flotte forbilder?

For å svare på disse spørsmålene, og mange flere, stiller et panel med bred erfaring fra redaksjonell og kommersiell håndtering av profiler.

Tid og sted:

  • torsdag, 14:00–14:40
  • Dovregubben, Grieghallen
Profiler

Meld deg på vårt nyhetsbrev for programnyheter, aktiviteter, frister og mye mer. Ved å registrere aksepterer du følgende personvernvilkår.