«Desken brenner» til Mediedagene

Møt komikerne bak den prisvinnende satirepodkasten "Desken Brenner".
Møt komikerne bak den prisvinnende satirepodkasten "Desken Brenner".
Tommy Gulliksen fulgte Jens Stoltenberg tett gjennom hans to siste år som NATO-sjef. I denne sesjonen vil han fortelle om arbeidet med filmen og de unike utfordringene ved å dokumentere en av verdens viktigste diplomater i sanntid.
Saul Metzstein har regi på sesong fem, og i mai kommer han til Nordiske Mediedager!
Bergens Tidende kalte A-laget «årets viktigste TV-serie» og med over 1,2 millioner seere var det den mest sette programserien på NRK i 2024, og hittil i 2025. I denne sesjonen forteller produsent Ingrid Wevang og regissør Ragne Riise fra Monster fra kulissene i produksjon.
I 10 år har Aftenpodden saksbehandlet de viktigste og mest engasjerende temaene innen politikk og samfunn. Vi markerer jubileet med Aftenpodden live fra Kulturhuset i Bergen!
Alle snakker om å «nå de unge» og «snakke deres språk». Men hvis det funket, hvorfor velger de heller å se «Friends», «Prison Break» og «Love Island UK» enn innhold vi lager spesielt for dem?
Ann Telnaes har siden 2008 tegnet for The Washington Post og vunnet utallige prestisjetunge priser for sitt arbeid. I januar i år opplevde hun for første gang i karrieren at redaktøren stoppet karikaturtegningen hennes.
Den store podrapporten 2025 tar for seg dekning, vaner, drivere og barrierer, forretningsmodeller, reklameeffekt og fremtiden for podkastlytting i Norden.
Mati Staniszewski, medgründer og CEO i ElevenLabs, deltar på Nordiske Mediedager for å dele selskapets fremskritt innen tekst-til-tale-teknologi.
Alex Gibney er en av vår tids mest innflytelsesrike historiefortellere. Nå kommer han til Mediedagene i Bergen for å gi oss et unikt innblikk i sin dokumentariske metode.
Doug Mills har dekket alle amerikanske presidenter siden Ronald Reagan. I fjor tok han et "one in a million"-bilde av kulen som suste forbi Donald Trumps øre under attentatforsøket i Pennsylvania.
Hvordan er det å være redaktør i Grønlands største mediehus når en av verdens stormakter plutselig truer med at de vil ta over landet?
Hvordan jobber teknologigiganten for å sikre ansvarlig utvikling, og hvilke utfordringer står de overfor?
Julia Errens deler innsikt fra frontlinjen av endringer i medieformater, og hvordan skiftende trender blant innholdsskapere påvirker YouTube.
Bli med på åpningen av årets Nordiske Mediedager onsdag kl. 19.00 i Grieghallen! Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery står for den offisielle åpningen av årets store mediestevne og Else Kåss Furuseth leder oss gjennom kvelden.
Norge har i senere år markert seg som en idéfabrikk for TV-konsepter. Det norske TV-markedet er blitt kjent internasjonalt for sin innovasjonskraft og vilje til å eksperimentere med nye formater og konseptutvikling.
Bli med når den Emmy-vinnende klipperen for HBO Max-serien «The Last Of Us» deler av sin kunnskap om storytelling og klipp.
I denne sesjonen går Hugo Holmquist analytisk til verks når han forklarer virkemidlene som har bidratt til å skape Mr. Beasts mest sette videoer.
Hvor mange russiske soldater er egentlig drept siden invasjonen av Ukraina? Det prøver den russiske journalisten David Frenkel og hans kolleger i Mediazona å finne svaret på.
Er pratepodkasten det nye Dagsnytt18? Må alle politikere danse på egen TikTok-konto for å vinne velgere? Og har sosiale medier endret hvordan redaktørstyrte medier dekker politikk i 2025?
Miles Taylor kommer til NMD for å snakke om sine år tett på Donald Trump og ikke minst om hvordan de neste fire årene kan komme til å utspille seg.
Teknologi, endret brukeradferd og nye plattformer har endret annonsemarkedet brutalt de seneste årene.
I denne sesjonen vil Raymond gi oss innblikk i prosessen med å skape musikk til skjerm - fra utvikling til innspilling.
Hva skal til for at høydevideoen din går viralt? Bli med på workshop med programleder, journalist og SoMe-ekspert Lina Dawood fra Aftonbladet.
Programlederne Janne Amble og Kadafi Zaman kommer til Mediedagene for å fortelle om arbeidet og metodene bak en av årets store journalistiske avsløringer.
Følg med for nye programposter og speakere hver uke frem mot mai!
Wendy Melillo forsker på hvordan «kodet» eller skjult hatprat på sosiale medieplattformer finner veien inn til tradisjonelle medier. Hun møter journalist og forfatter Vegard Tenold Aase.
Gjennom eksempler fra konkrete produksjoner viser Rosa Fernandez hvordan du og din redaksjon kan løfte fortellerteknikkene og holde publikum engasjert.
Hvordan tradisjonelle mediekanaler og forretningsmodeller vil utvikle seg i møte med kunstig intelligens, er det store spørsmålet for hele mediebransjen. Particle News kan ha en av løsningene.
Cecilie Eriksrud og Vilde Darvik fra Max Social viser hvordan nyhetsmedier helt konkret kan bygge redaksjonelle profiler som publikum bryr seg om.
Vi samler kanalenes og strømmetjenestenes programsjefer til ny alvorsprat, og dagsordenen er tettpakket for mye har skjedd siden sist vi møttes!
Programleder PJ Vogt og produsent Sruthi Pinnamaneni er tospannet som vet å lage brede suksesser av smalt innhold – både på radio og pod.
Med en velfortjent Emmy i lomma kommer NMD-venn og klipper Timothy Good tilbake til Mediedagene akkurat i det sesong to av «The Last of Us» når nye høyder på HBO Max.
Utviklingssjef Nicole Logan gir oss Goalhangers metode – fra idéstadiet til global lyttersuksess.
For første gang samler Mediedagene de største nordiske medieaktørene, som har til felles at deres virksomhet beveger seg over de nordiske landegrensene.
Vi står i en tid der mediene, språk og kultur er under press, der innovasjon og teknologi ofte er svaret, men hva gjør alt dette med rollen til de nordiske allmennkringkasterne?
Under sjefredaktør Trine Eilertsen har Aftenposten vunnet Årets bilde, Skup-prisen to ganger og blitt kåret til Årets mediehus.
Bli med når programskaper Erlend Mørch og animatør Anders Wilson Hannigan byr på et realt dypdykk i hele «Hellerudsvingen»-prosessen.